Værdigrundlag og pædagogik

Værdigrundlag
Udgangspunktet for dagligdagen i Fårvang Skole er glade og positive forældre, elever og lærere. Ved at kombinere nytænkning og udvikling med de bedste kvaliteter i den traditionelle undervisning skal Fårvang Skoles undervisning rette sig mod fremtiden.

Undervisningen på Fårvang Skole skal foregå i et trygt miljø, hvor tillid og fællesskab er nøgleord, således at den enkeltes personlighed får mulighed for at udvikle sig.

Personale og Skolebestyrelse

Pædagogiske principper
Fårvang Skole er en skole, hvor alle børn trygt kan omgås andre børn og være sikre på, at lærere, ledelse og forældre.

1. sikre børnene en grundlæggende almen viden og fastholde og udvikle de færdigheder, børnene har brug for på hvert klassetrin.
  2. lade børnene tage del i den danske kulturarv og fremme forståelsen for sammenhængen mellem fortid og nutid, der er grundlæggende for de muligheder, der er i det Danmark, vi kender i dag.
  3. Udvikle børnenes virkelyst og fantasi, så de gennem kreativt arbejde i samarbejde med andre kan skabe noget positivt.
  4. gøre arbejdssituationer trygge for børnene og sikre en rar omgangstone med plads til humor.
  5. sikre børnene en medbestemmelse på egen hverdag byggende på et følt ansvar for og engagement i arbejdet på skolen.
  6. opbygge varierede undervisningssituationer i og uden for skolen.
  7. børnene oplever at se sig selv og deres fremtid i et internationalt perspektiv, hvor samarbejde har fortrin for konflikt.
  8. sikre alle børnenes udvikling gennem bevidst arbejde med det enkelte barns muligheder for læring og deres ønsker.
  9. børnene gennem viden og oplevelser opnår ansvarlighed over for sin egen læring samt forståelse og holdning til samspillet mellem mennesker, natur og samfund.
  10. børnene i skolen får baggrund for selv at tage stilling og dermed kan handle ud fra egne holdninger.

Undervisningen på Fårvang Skole skal bygge på følgende principper/udsagn:
Demokrati:
Dagligdagen i skolen med alle dens mangeartede facetter, skal bære præg af en demokratisk holdning, hvor eleverne skal lære at forvalte indflydelse og medansvar i stigende omfang gennem skoleforløbet.

Selvværd:
Skolen skal, i hele sin virksomhed, tage højde for at elevernes selvværd fastholdes og udvikles/styrkes.
De elever, der forlader Fårvang Skole, skal have en realistisk tro på, at de kan, og at de tør give sig i kast med de mange udfordringer der ligger forude.

Miljø og ressourcebevidsthed:
Skolens dagligdag, såvel undervisningsmæssigt som praktisk, skal være med til at give eleverne en miljø- og ressourcebevidsthed. Morgendagens samfund vil have brug for borgere, der både i ord og i handling, er bevidste omkring miljø- og ressouceanvendelse.

Dansk:
Skolen prioriterer højt, at eleverne lærer at læse og udtrykke sig (skriftligt og mundtligt) på dansk, så tidligt som muligt. Elevernes videre skoleforløb og senere deltagelse i samfundslivet i øvrigt, nødvendiggør at de mestrer modersmålet.

Leg og læring:
I begynderundervisningen på Fårvang Skole skal indgå leg og læring. Indlæringen skal bygge på en integration af praktiske erfaringer (evt. i værksteder) og egentlig "faglig undervisning".

Emneundervisning/faglighed:
I undervisningen på Fårvang Skole skal vægtes såvel de enkelte fag, som tværfaglige undervisningsforløb, der viser sammenhængen mellem fagene. Endelig vægtes kvalitet og kvantitet i skolens praktiske/musiske tilbud højt.