Den Åbne Skole

Revideret den 20.02.2023

Formål:
Skolen samarbejder med og inddrager det omgivende samfund, som skal fremme variation i skoledagen og åbne nye veje til læring, der kan højne trivslen, motivationen, den faglige kvalitet og livsdueligheden for eleverne.

Mål:
Aktiviteter i samarbejdet mellem skole og det omgivende samfund, bidrager til at opfylde Fælles Mål og har en klar kobling mellem teori og praksis.

Det tilstræbes, at samarbejdet mellem skolen og det omgivende samfund både består af aktiviteter i den fagopdelte undervisning og aktiviteter i den understøttende undervisning.

Princip for Åben Skole på Fårvang skole.

Fårvang skole ønsker at være et samlingspunkt for hele byen og vores vision er at skabe lyst til liv og læring. Vi er åbne i forhold til lokalsamfundet og det lokale foreningsliv, og vi bidrager til at udbygge kendskabet til hinanden og medejerskabet til skolen.

Åben skole skal understøtte elevernes alsidige personlige udvikling, give udsyn og ruste eleverne til et aktivt medborgerskab.

Åben skole skal udvide læringsrummet og bidrage til en varieret skoledag.

Åben Skole-aktiviteter skal være en del af involverende læringsforløb. Vi vil prioritere forældres og borgeres aktive og relevante bidrag til Åben skole.

Det tilstræbes, at alle klasser hvert år oplever eksterne samarbejder i forbindelse med undervisningen. Samarbejdet kan tage udgangspunkt i

• Idræt – eks. samarbejde med idrætsforeninger
  • Kreative og praktisk-musiske fag eks. i samarbejde med Den Kreative Skole
  • Kultur – eks. ekskursioner og besøg af optrædende kunstnere og gæstelærere, studieture men også forstået som andre kulturer end dansk – eks. emnedage og besøg fra andre kulturer
  • Natur -  eks. ture i lokalområdet og besøg at gæsteundervisere
  • Trivsel – eks. teamaktiviteter, gæstelærere, deltagelse i projekter
  • Erhvervsliv og uddannelse, eks. ved erhvervsmesse og deltagelse af forældre, lokalt erhvervsliv og brobygning til ungdomsuddannelse

Eleverne i udskolingen skal opleve samarbejde med Silkeborg Ungdomsskole. Samarbejde med erhvervsliv og uddannelsesinstitutioner prioriteres med den hensigt at styrke elevernes uddannelsesparathed.

Alle aktiviteter omkring Åben skole er forankret i undervisningen, og kommunikationen omkring aktiviteterne er derfor skolens ansvar.

Skolernes lokaler kan bruges af lokalforeninger, institutioner og kulturliv, samt af andre eksterne samarbejdspartnere.

De næste skridt:
Skolelederen formidler princippet til forældre, elever og medarbejdere.
Skolelederen implementerer princippet efter drøftelse med skolebestyrelsen.
Skolebestyrelsen fører tilsyn med, hvordan skolen efterlever princippet.

De formelle rammer:
Princippet ligger i forlængelse af skolens øvrige principper som af kommunens mål og rammer samt Folkeskoleloven. Sidstnævnte angiver i § 45, stk. 2, at ” Skolelederen leder og fordeler arbejdet mellem skolens ansatte og træffer alle konkrete beslutninger vedrørende skolens elever. Lederens konkrete beslutninger vedrørende skolens elever inden for de mål og rammer og principper, som kommunalbestyrelsen henholdsvis skolebestyrelsen har fastsat, kan ikke behandles af kommunalbestyrelsen”