Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Skoledagens længde og timetal

Formål:
Skoledagens længde og timetal skal sikre højst mulig læring og trivsel blandt eleverne.
Skoledagens længde og timetal skal sikre højst mulig balance mellem skole og fritid for skolens elever.

Mål:
Skolens timefordelingsplan tager udgangspunkt i Undervisningsministeriets vejledende timetal for ugens længde og de enkelte fag.

I forbindelse med tema- og projektforløb kan skolen arbejde tværfagligt uden præcisering af fag.

I forbindelse med tema- og projektforløb har skolen mulighed for at omlægge ugens timetal af pædagogiske og didaktiske årsager, så det eksempelvis er muligt at lave fremlæggelse for forældre eller lignende.

At eleverne kommer på lejrskole én gang i grundskolen og én gang i udskolingen. Timeforbruget til lejrskolen kan tages af den understøttende undervisning.

Som udgangspunkt skal skoledagen senest slutte kl. 15:10. I organiseringen af dagens længde sigtes det efter, at eleverne får fri, så de får mindst mulig ventetid i forhold til hjemkørsel med bus.

De næste skridt: 
Skolelederen formidler princippet til forældre, elever og medarbejdere. 
Skolelederen implementerer princippet efter drøftelse med skolebestyrelsen. 
Skolebestyrelsen fører tilsyn med, hvordan skolen efterlever princippet.

De formelle rammer: 
Princippet ligger i forlængelse af skolens øvrige principper som af kommunens mål og rammer samt Folkeskoleloven. Sidstnævnte angiver i § 45, stk. 2, at ” Skolelederen leder og fordeler arbejdet mellem skolens ansatte og træffer alle konkrete beslutninger vedrørende skolens elever. Lederens konkrete beslutninger vedrørende skolens elever inden for de mål og rammer og principper, som kommunalbestyrelsen henholdsvis skolebestyrelsen har fastsat, kan ikke behandles af kommunalbestyrelsen”.