Forsikring

Husk at forsikre dit barn
I 2011 afgjorde Indenrigs- og Sundhedsministeriet, at kommunerne ikke måtte tegne den kollektive ulykkesforsikring for de kommunale dagtilbud og folkeskoler. Derfor har Silkeborg Kommune afskaffet kollektive ulykkesforsikringer. Det er vigtigt og dit ansvar som forældre at sørge for en ulykkesforsikring for dit barn.

Mange ulykker sker typisk ved, at barnet falder eller bliver ramt af en genstand, fx en bold, eller kommer til skade under leg og kontakt med andre børn. I de fleste tilfælde drejer det sig om tandskader i forbindelse med, at barnet falder, samt børn der falder på cykel. Derfor bør du tegne en ulykkesforsikring med tandskade.

Tandskade
Ulykkesforsikringer kan helt eller delvist dække udgifterne til tandbehandling, når tandskaden er sket ved et ulykkestilfælde. Børn under 18 år er sikret adgang til vederlagsfri forebyggende og behandlende tandpleje i den kommunale tandpleje.

Behandlinger, der er begyndt i den kommunale tandpleje, skal færdiggøres i denne. Større behandlinger, der forventes først at kunne udføres længe efter det 18. år, er ikke omfattet af den kommunale tandpleje og bør anmeldes til en ulykkesforsikring, som forældrene kan have tegnet for barnet. Hvis dit barn er forsikret af en ulykkesforsikring, når der sker en tandskade, og ulykken bliver meldt til ulykkesforsikringen, så vil forsikringen dække behandlingsudgifter efter barnets 18 års fødselsdag.

Méngrad
Hvis dit barn kommer ud for en ulykke i forbindelse med skolegangen, der medfører invaliditet, hvor der ikke er en erstatningsansvarlig, vil man stå uden en erstatning, med mindre forældrene har sikret deres barn med en ulykkesforsikring.

Tegn en ulykkesforsikring
Silkeborg Kommune opfordrer alle forældre til at tegne en ulykkesforsikring for deres barn, hvis de allerede ikke har en, for at være bedst muligt dækket i tilfælde af en ulykke.

Forsikringsteamet
15. juni 2016